Museum Jorns historie er knyttet til historien om opbygningen af Asger Jorns kunstsamling, som blev etableret fra 1953 til 1973 – de sidste 20 år af hans liv. I begyndelsen havde samlingen til huse på det kulturhistoriske museum i Silkeborg (nuværende Museum Silkeborg), men efterhånden som samlingen voksede, blev der brug for nye rammer til kunsten. Det nuværende Museum Jorn på Gudenåvej blev indviet i 1982 med tilbygning i 1998.
Det store kunstværk er den fuldendte banalitet, og manglen ved de fleste banaliteter er, at de ikke er banale nok.
Museum Jorn er tegnet af den danske arkitekt Niels Frithiof Truelsen og blev indviet i 1982. Gennem flere forsøg havde Jorn prøvet at få gennemført et museumsbyggeri med den verdensberømte arkitekt Jørn Utzon uden held. En af grundtankerne bag museets arkitektur er, at bygningen skal gå i samspil med det omkringliggende parkområde, uden at naturen kommer til at dominere oplevelsen af kunsten. Til baggrund for byggeriet lå studierejser til ind- og udland. Idéen til museets atelierbygninger er hentet i Paris, hvor billedhuggeren Brancusis atelier er genopført på pladsen foran Pompidoucentret. I 1998 fik museet en tilbygning – også tegnet af Niels Frithiof Truelsen, der bruges til større særudstillinger og arrangementer.
Udstillingsareal
Udstillingsarealet i østfløjen fra 1982 er på ca. 2.500 m2 fordelt på tre atelierbygninger med nordlys. Hertil kommer et antal små udstillingskøjer med sidelys og et stort, dagslysfrit areal midt i bygningskroppen. Tilbygningen i vestfløjen har ca. 700 m2 udstillingsareal med bl.a. en stor central sal med ovenlys og otte dagslysfrie rum – velegnet til udstilling af grafik og tegninger.
Naturmaterialer
I byggeriet er der overvejende anvendt naturmaterialer, dvs. teglsten og træ, såvel inde som ude. Gulvene består i udstillingsområderne af 5 cm tykke træklodser af tysk bjergfyr – i vestfløjen fra 1998 af lærketræ. En belægningstype som tidligere blev anvendt i vognporte og som industrigulve. Materialet har store klimamæssige fordele idet “suger” og afgiver fugtighed afhængig af luftens, og stabiliserer på den måde rumfugtigheden.
Læs mere
Køb tidligere leder af Silkeborg Kunstmuseum fra 1973 til 2004, Troels Andersens, bog om museets historie.
“Dette er historien om, hvordan ét maleri og en håndfuld tegninger og grafiske arbejder blev til et af Danmarks største og internationalt kendte kunstmuseer.”