25.5-1.10.2023
JOSEF DABERNIG
Wisla
25.5-1.10.2023
Wisla
Filmen Wisla fra 1996 er et tragikomisk portræt af en stereotyp fodboldtræner-duo, der med alvorlige miner dirigerer en fiktiv kamp på et tomt stadion
Den østrigske filmmager og mediekunstner Josef Dabernig (f. 1956) har igennem tre årtier markeret sig på den internationale kunstscene med konceptuelle kortfilm, der iscenesætter forskellige dilemmaer af den menneskelige tilværelse i (sub)urbane rum. Filmen Wisla fra 1996 er et tragikomisk portræt af en stereotyp fodboldtræner-duo, der med alvorlige miner dirigerer en fiktiv kamp på et tomt stadion i den polske by Wisla. Filmen leger med stærke kontraster, der skaber et grotesk og spændingsfyldt billede af situationen: Socialistisk arkitektur mødes af de to træneres kapitalistiske jakkesæt-påklædning, tomme tribuner fyldes med et lydspor af publikumsstøj fra en italiensk fodboldkamp, og reaktionerne på trænerbænken fremstår uden synlig relation til kampen, da der ikke vises billeder fra banen. Dabernigs ironiske filmstudie af et underholdende sidefænomen til massekulturens fodbold gør desuden brug af en dokumentarisk sort-hvid æstetik, der forstærker indtrykket af, at beskueren er vidne til et eksistentielt slutspil.
Wisla vises på en storskærm i Museum Jorns gård direkte ved siden af en bane for tresidet fodbold, der formidler Asger Jorns triolektiske tænkning. I begyndelsen af 1960’erne udviklede Asger Jorn det triolektiske fodboldspil, der skulle gøre op med den kendte sportsgrens dualistiske grundprincip. Ved at introducere et tredje hold til banen skulle der opstå skiftende alliancer for at holde magtfordelingen i balance. Tanken udsprang i skyggen af den kolde krigs opildnende kapløb mellem øst og vest. Jorn var meget bevidst om fodboldens popularitet og evne til at simulere et spejlbillede af samfundet – og han formåede at anvende spillets regelsæt og metaforik kunstnerisk med henblik på at give samfundet et nyt, mindre konfliktoptrappende perspektiv.
Om kunstneren
Josef Dabernigs mange filmværker har været vist på en række renommerede festivaler, bl.a. i Locarno (2002 og 2008) og Venedig (2011). Han har desuden deltaget på Biennalen i Gwangju (2012), Manifesta-udstillingerne i Ljubljana (2000) og St. Petersburg (2014) og på Biennalen i Venedig (2001 og 2003). Josef Dabernig bor og arbejder i Wien, hvor han besøgte kunstakademiet i perioden 1975-1981.
Josef Dabernig: Wisla, 1996, 16mm film transferred to Video, b/w, sound, 8 min, Director, Script and Production: Josef Dabernig, Camera: Thomas Baumann, Editing and Sound: Josef Dabernig, Martin Kaltner, Cast: Josef Dabernig, Martin Kaltner – Emil Brix, Jerzy Fedorowicz, Ludwik Mietta-Mikolajewicz, Rembert Schleicher, Funding: if innovative film Austria, Provincial Government of Lower Austria / Department for Culture and Leisure.