
23.2.–26.5.2019
Jens Birkemose
Jeg er ikke færdig endnu...
23.2.–26.5.2019
Jeg er ikke færdig endnu...
Igennem mere end 50 år har han udfordret det danske og internationale publikum med opsigtsvækkende værker, der er rige på poesi, sensualitet og motiver fra populærkulturen. Når samfundet i dag dyrker det perfekte og det fejlfri, så viser Birkemose i sin kunst det ufærdige og uperfekte og bliver dermed en inspiration på tværs af generationer.
I sin stræben efter at overskride kunstens grænser forbinder Jens Birkemose grafiske teknikker, fotografi, maleri, litteratur og det skulpturelle. Hans ofte opulente og voldsomme billedsprog er desuden kendetegnet ved en skabertrang, der er næret af refleksioner over det underbevidste. Birkemoses kunst opererer i et spændingsfelt mellem menneskelige instinkter og det moralsk tilladte. Hans impulsive og til tider voyeuristiske billedverden låser op
for undertrykte følelser og tanker – både kunstnerens, men også beskuerens.
Selvom Birkemose igennem årtier har præget den danske kunstscene med banebrydende soloudstillinger og publikationer af høj kunstnerisk kvalitet, er hans værk de seneste 25 år aldrig blevet gjort til genstand for en større retrospektiv udstilling. Den omfattende præsentation af Jens Birkemose på Museum Jorn bidrager derfor til at et af de vigtigste kapitler i nyere danske kunsthistorie. Udstillingens titel JENS BIRKEMOSE Jeg er ikke færdig endnu… citerer en eksperimenterende kunstner, der aldrig helt tillader sig at miste kontrollen over den kreative proces eller give slip på sin kunst. Præsentationen på Museum Jorn bygger i høj grad på værker, som Birkemose har gemt eller viderebearbejdet igennem mange år. Den genfortæller kunstnerens liv både gennem nogle af hans væsentligste værker, men også nogle, der har været hans personlige og tilbageholdte ledsagere livet gennem.
Birkemose udstillingen på Museum Jorn viser en del hovedværker i stort format og den fortaber sig på poetisk vis i kunstnerens rigt facetterede tekst- og billedverdener hvor udklip, collager og tegninger flyder sammen til en endeløs fortælling om det at være menneske og om liv og død. Også for de fleste af dem, som har fulgt kunstneren, vil en del af
udstillingen være en overraskelse. Det gælder måske især præsentationen af Birkemoses erotiske brevprojekt, hvor han på diabolsk vis påtager sig en kvindelig identitet for at undersøge, udfordre og kontrollere intime fantasier hos sit eget køn.