
18.1.- 18.4. 2022
DRY-WET-COMFORT
Bidrag til en kritik af den kunstneriske tænkning
18.1.- 18.4. 2022
Bidrag til en kritik af den kunstneriske tænkning
Der er kunst, og der er tænkning, men hvad er forholdet mellem kunst og tænkning? Hvilket forhold kan der tænkes at være? Findes der sådan noget som en egentlig kunstnerisk tænkning? Og hvilke konsekvenser kan og bør en sådan tænkning i givet fald have eller ikke have for kunsten selv og for den verden, som kunsten muligvis er en del af?
Med udgangspunkt i elementære spørgsmål som disse, har den danske billedkunstner Jørgen Michaelsen (f. 1961) gennem en længere årrække arbejdet på at udvikle et apparat til muliggørelse af tænkning, der kan bruges operationelt i forbindelse med frembringelse af kunst. Denne ‘tænkemaskine’ har betegnelsen DRY-WET-COMFORT (DWC) og er i sig selv en abstrakt transformationsstruktur, der danner dynamiske synteser af trekantede tankefigurer.
Et afgørende udgangspunkt for arbejdet med maskinen har været den triolektiske tænkning, som Asger Jorn udviklede i 1960’erne. Man kan sige, at triolektikken kombinerer den hegelsk-marxistiske dialektik med fysikeren Niels Bohrs komplementaritetstænkning, men i øvrigt er det ikke helt enkelt at redegøre for, hvad triolektik er for en størrelse. Nogen egentlig teori er der ikke tale om. Det mest rammende ville nok være at beskrive triolektikken som en anarkistisk-kritisk refleksionspraksis, og som sådan kan den opfattes på baggrund af den såkaldte patafysik, som Jorn gennem mange år var optaget af. Patafysikken blev grundlagt af den franske forfatter Alfred Jarry (1873-1907) og af denne defineret som “de imaginære løsningers videnskab”, der i modsætning til gængs videnskab beskæftiger sig med undtagelserne. Den patafysiske komponent hos Asger Jorn kommer til udtryk på smukkeste vis i bogen La langue verte et la cuite, som blev udgivet i 1968 af Jorn i samarbejde med den franske forfatter og patafysiker Noël Arnaud.
Hidtil har der ikke været megen kunstnerisk interesse for denne dimension af Asger Jorns arbejde. Museum Jorn har derfor inviteret Jørgen Michaelsen til at bidrage med et udstillingsprojekt, der knytter an til triolektikken og dens anvendelsesmuligheder i forbindelse med en nutidig konceptuel kunstpraksis. DRY-WET-COMFORT. Bidrag til en kritik af den kunstneriske tænkning er et installationsværk i to dele: dels en film, dels en ophængning bestående af ni værker. På udstillingen fremstilles den historiske baggrund for tænkemaskinen DWC, og selve maskinens funktion demonstreres gennem en række eksempler. I øvrigt kan beskueren udmærket værdsætte det rent æstetiske ved installationsværket, der på både formens og indholdets forskellige niveauer spiller mådehold og exces ud mod hinanden.
Udstillingen ledsages af publikationen Postheroic Supersession med tekstbidrag af Jørgen Michaelsen, Jørn Erslev Andersen, Maja Bak Herrie, Peter Borum og Asger Jorn.
Udstillingen er støttet af:
Augustinus Fonden
15. Juni Fonden
Aage og Johanne Louis-Hansens Fond
Knud Højgaards Fond
Kunstfonden
Malerfirmaet Jørn Andersen & Sønner / Flügger farver Priorsvej