
11.9.–12.12.2021
11.9.–12.12.2021
Mændene har domineret fortællingen om CoBrA. Nu sætter Museum Jorn fokus på kvinderne!
Den internationale Cobra-bevægelse (1948-51) var baseret på åbenhed, lighed, samarbejde og fællesskab med et mål om at forene verden via kunsten efter Anden Verdenskrigs splittelse. Alligevel forekommer Cobra som en mandegruppe, hvis kønsmæssige sammensætning i årenes løb er blevet taget for givet.
Det er således mændene, der i dag står som hovedaktører i en af Europas mest indflydelsesrige bevægelser i det 20. århundredes kunst, selvom en lang række kvindelige kunstnere spillede en væsentlig rolle for Cobras udvikling. Det gjorde de i kraft af deres deltagelse i væsentlige udstillinger og kunstnersammenslutninger som Linien I og II, Helhesten og Høst, hvor de bidrog til det eksperimentelle og spontant-abstrakte udtryk, der blev en væsentlig forudsætning for Cobra.
Ud af de godt 45 kunstnere, som var direkte involverede i Cobra, er det kun fire kvinder – Sonja Ferlov Mancoba, Else Alfelt, Anneliese Hager og Madeleine Kemény-Szemere – der udstillede med Cobra-kunstnerne og Alfelt og Ferlov er de eneste kvinder, der anerkendes som egentlige Cobra-kunstnere.
Det er i år 70 år siden, at Cobra-bevægelsen gik i opløsning. Det kan derfor synes bemærkelsesværdigt, at der ikke tidligere er blevet foretaget en dansk undersøgelse af Cobra ud fra et kønsmæssigt perspektiv.
Udstillingen sammenstiller værker af i alt 19 danske og udenlandske kunstnere, der ingenlunde stod tilbage for deres mandlige kolleger, hvad kunstnerisk niveau angår, og man kunne sagtens have valgt flere. Adskillige af kunstnerne vil være stort set ukendte navne for publikum. Nogle var officielle medlemmer af Cobra-bevægelsen; enkelte blev afvist; flere arbejdede i skyggen af deres ægtemænd; og endnu andre befandt sig i periferien, men var en del af det internationale avantgardistiske kunstnermiljø og netværk omkring Cobra.
Med udstillingen er det Museum Jorns sigte at undersøge de kvindelige kunstneres rolle og vilkår i 1930’erne, 1940’erne og 1950’erne samt de rammer og kriterier, der førte til deres position i forhold til Cobra-bevægelsen.
Udstillingen viser værker af kunstnere som Else Alfelt, Agnete Therkildsen, Elna Fonnesbech-Sandberg, Sonja Ferlov Mancoba, Lotti van der Gaag, Kujahn Blask, Grete Balle, Inge Bendixen, Anneliese Hager, Anna Thommesen, Else Fischer-Hansen, Christine Boumeester og Madeleine Kemény-Szemere.
Udstillingen er støttet af:
Knud Højgaards Fond, Arne V. Schlechs Fond, Augustinus Fonden, Ny Carlsbergfondet samt Aage og Johanne Louis Hansens Fond. Jyske Bank er hovedsponsor for Museum Jorn.
Grete Inge Petersen
Uden titel, 1940
Sonja Ferlov Mancoba
Maske, 1939
Madeleine Kemeny-Szemere
Woman and a Bird, 1946
Else Fischer Hansen
Foråret, 1951
Else Alfelt
Spidser der rækker mod himlen, 1945