Grundskoler
Beskrivelse
På denne workshop går vi bag om Asger Jorns kreative eksperimenter og udforsker hans forskellige kunstneriske idéer.
Workshoppen henvender sig til alle, som gerne vil fordybe sig i Asger Jorns kunstneriske univers med legende eksperimenterende skabelsesprocesser.
Workshops ved Museum Jorn er undervisningsforløb, som kombinerer dialogbasede billedsamtaler med værkstedsaktiviteter. Her skaber eleverne deres eget kreative produkt med inspiration fra billedkunsten, som kan opleves på museet.
Aktiviteter
Vi starter med en aktiv omvisning, hvor eleverne gennem skitsetegning og små øvelser bliver fortrolige med Jorns værker og forskellige billedudtryk. Vi undersøger bl.a. princippet omkring “automattegning” og diskuterer flertydigheden i Jorns billeder.
Derefter går vi i værkstedet og afprøver selv to forskellige eksperimenterende maleprocesser – drypmalerier og kugletrillebilleder. Her kan man ikke male forkert! Vi lægger penslen til side og afprøver alternative metoder til at male og skabe billeder. Med udgangspunkt i Asger Jorns luksusbilleder diskuterer vi tilfældighedernes rolle i den kreative proces. Vi undersøger materialernes muligheder og eksperimenterer med vores egne teknikker.
Formål
Eleverne får mulighed for at fordybe sig i Asger Jorns kunstneriske univers og blive udfordret med eksperimenterende, legende processer.
Formålet er, at eleverne i mødet med kunsten tilegner sig viden og udvikler kreativitet og indlevelsesevne. Vi skræddersyr altid det faglige niveau til gruppen.
Faglige mål
Emnet “Eksperimenter” kan bidrage til at arbejde med flere mål for undervisningen i billedkunst på grundskoleniveau:
Efter 3. klasse:
Eleven
– har viden om materialers anvendelses- og udstryksmuligheder
Efter 6. klasse:
Eleven
– kan arbejde eksperimenterende med komposition, materialer og teknikker
– kan inddrage omgivelserne i billedfremstilling
– har viden om arkitekturens grundelementer og sammenhæng mellem form og funktion i bygninger
Valgfag (7.-8. klasse):
Eleven
– har viden om eksperimenterende arbejdsprocesser
– har viden om forskellige udtryksformer og teknikker
– har viden om et bredt udvalg af materialer
– kan på baggrund af afprøvninger og eksperimenter træffe begrundede valg i billedfremstillingen