Grundskoler
Beskrivelse
Tag din venskabsklasse eller parallelklasse med på Museum Jorn! Vi tilbyder, at to klasser eller elevgrupper på max. 28 elever kan dele en time med en kunstformidler. Kunstformidleren giver hver klasse/hold en halv times introduktion til enten Jorns Verden eller den aktuelle særudstilling.
Aktiviteter
Introduktionen er en kortere guidet tur, der giver et indblik i den valgte kunstner/udstilling. Undervejs vil kunstformidleren gå i dybden med enkelte kunstværker. Formidlingen er dialogisk og den sanselige og følelsesmæssige oplevelse er i fokus.
Som en del af besøget har I desuden mulighed for at udforske den øvrige kunst på museet og at være kreative i vores åbne værksted.
Formål
Formålet er, at eleverne i mødet med kunsten tilegner sig viden og udvikler kreativitet og indlevelsesevne. Formidlingen på Museum Jorn tager udgangspunkt i Asger Jorns tanker og idéer, og sigter mod at engagere eleverne i oplevelsen af kunst og kvalificere deres møde med kunsten.
Den dialogbaserede formidling understøtter folkeskolens formål om at skabe oplevelser, fordybelse og virkelyst og udvikle elevernes tillid til egne muligheder og baggrund for at tage stilling og handle. Vi skræddersyr altid det faglige niveau til gruppen.
Faglige mål
At tage på guidet tur kan bidrage til at arbejde med flere mål for undervisningen i billedkunst på grundskoleniveau:
Efter 3. klasse:
Eleven
– har viden om farveblanding
– kan samtale om billeders funktion
– har viden om visuelle tegns betydning
– kan samtale om billeders opbygning og indhold
– kan kategorisere billeder efter forskelligt indhold og form
Efter 6. klasse:
Eleven
– har viden om farvelære
– har viden om komposition, materialer og teknikker
– har viden om stilarter og formsprog
– har viden om farvers betydning i en kulturel kontekst
– har viden om billeders kommunikative muligheder lokalt og globalt
– har viden om billeders kommunikative funktion
Valgfag (7.-8. klasse)
Eleven
– har viden om hvilke funktioner og formål et billede kan have
– kan skelne mellem forskellige måder at komponere og layoute billedelementer på
– kan på baggrund af afprøvninger og eksperimenter træffe begrundede valg i billedfremstillingen
– har viden om forskellige typer af afsender og modtagerforhold